Tafelberg beklimmen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu Tafelberg beklimmen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu

Tafelberg beklimmen

Door: Irene Groot Nibbelink

Blijf op de hoogte en volg Irene

15 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wow, wat gaat de tijd toch snel!

Ik zit nu even terug te denken aan wat we allemaal de afgelopen week hebben gedaan.. In het kort: Veel!

Maarrr ik schrijf deze blog natuurlijk niet om het zo kort te houden. Dus pak je kopje thee er maar weer bij (of je fles klipdrift, maar dan hoop ik wel dat je morgen vrij bent)!

Afgelopen maandag waren de scholen dicht door een vakantie dag (welke precies weten wij ook niet..) en dus moesten wij tot vijf uur op kantoor zitten. Maar Janneke, Maudi en ik hadden wel iets leuks om naar uit te kijken: Dansles! Hier beneden, naast kantoor, is er een zaal die verhuurd word. Op maandag en woensdagavond word deze verhuurd aan Siham van 'Dance Func'. Deze super gezellige dansles is alleen voor dames, dus helaas voor Siep mocht hij niet mee doen..

We waren alle drie heel enthousiast over de les en besloten gelijk om woensdag weer te gaan. Het is denk ik vergelijkbaar met zumba, want het is dans met ook heel veel sport dingen tussendoor. Het was zo lekker om goed te sporten! En helemaal ideaal natuurlijk dat we alleen de trap op hoeven te lopen om thuis te komen.

Dinsdag, woensdag en donderdag hebben we ons dan eindelijk 'echt' bij een klas aangesloten. Ik doe mee met de literacy klas op Bongolethu in Philippi. Ze vertelden dat ze de kampioenen zijn van de 'Spelling Bee Competition', dit is een spellingwedstrijd. En die titel willen ze natuurlijk dit jaar ook weer winnen! Daar kan ik ze (hopelijk) bij helpen.

Siep kan gitaar spelen en daar waren ze hier maar al te blij mee! Hij heeft een paar gitaren die hij mag lenen van de foundation. Er staan er drie boven, zodat ze schoongemaakt en gestemd kunnen worden. Dit zorgt voor gezellige (meezing)sessies op kantoor en in de keuken/woonkamer! Van wat ik gehoord heb vonden de kinderen op Bongolethu het ook geweldig, dus dat gitaarspelen daar gaat helemaal goed komen.

Natuurlijk is niet alles hier geweldig, leuk en mooi, maar ik probeer vooral de leuke/bijzondere/grappige dingen hier op te schrijven. Geen zorgen hoor, er word hier super voor ons gezorgd!
Ik merk ook al dat wij al echt een beetje familie van elkaar worden. Je maakt zo veel dingen samen mee, je doet veel samen.. Maar gelukkig hebben we ook onze andere huisgenoten en collega's op kantoor waar we lekker mee kunnen optrekken en kletsen.

Vrijdag zijn Janneke, Maudi en ik gaan shoppen bij een soort winkelcentrum vol met outlet winkels. Ook heb ik een nieuwe favoriete winkel ontdekt: Typo. Ik heb intussen al een customer loyalty kaart gekregen, dat zegt genoeg denk ik.. (eerlijk is eerlijk, die kon je gratis aanvragen en je krijgt een voucher van 100 rand als je dat doet en nog eentje als je jarig bent!) Het is een winkel vol met schriften, pennen, etui's... Met o.a. opdrukken van Disney en Harry Potter. De mensen die mij kennen weten dat dit een soort zevende hemel voor mij is...

Vrijdagavond kwam de rest van onze klas die in Hermanus en Gansbaai zitten hier aan! We hebben ze hier eerst een huistour gegeven en zijn toen met z'n allen uit eten gegaan.

Zaterdag zijn we de Tafelberg opgeklommen.. Dat doe ik dus eens en nooit weer. Christa en ik liepen wat minder snel, wij besloten in ons eigen tempo te lopen terwijl de rest vast door ging. De Tafelberg opklimmen is niet bepaald makkelijk. Stel je een trap voor die gemaakt is van (ongelijke) natuurstenen. Zie je het al voor je? Oke, nu heeft deze trap ook nog een heel aantal hele steile stukken. En hij gaat zo'n 1.085 meter omhoog. Heb je dat? Oke, maak hem nog ietsje moeilijker... Voeg hier en daar een smal stukje toe. En stukken waarbij je de prachtige onderkant van de berg iets te goed kan zien toe (heel fijn als je net als ik hoogtevrees hebt..). Oké super! Dat is de Tafelberg.

Het grootste gedeelte van de groep beklom hem in een snelle twee uur! Christa en ik daarentegen deden er een goede vier uur over..
Sommige stukken waren zo lastig dat ik als een soort Smigel (die ene van Lord Of The Rings - dat wezen dat steeds die ring wil hebben en een soort van kruipt?) omhoog ging. Voor degene die hier geen beeld bij hebben: op m'n hurken, redelijk laag blijvend, terwijl ik met mijn handen probeerde mezelf op te trekken. Geen aanrader.

Het laatste half uur werd Christa heel stil en heb ik heel vaak op de berg gescholden (we waren allebei moe en er klaar mee. Maar we konden moeilijk terug..). Maar toen we uiteindelijk bovenaan kwamen werden we ontvangen door onze (trotse) groep! Ik ben zó trots op iedereen dat we toch maar mooi die top hebben bereikt!

Na een broodje, wat koud drinken en heel wat foto's gingen Christa en ik met de kabelbaan weer naar beneden (geen denken aan dat we dat nog een keer gingen doen!). De volgende keer doen we dat gelijk maar met de kabelbaan..

Een aantal van onze groep is ook nog de berg naar beneden afgelopen, gekken... Maar wel heel stoer van ze!

Zondag zijn we met een groep naar het Waterfront geweest, daar kun je best leuk shoppen. Ook is er veel muziek en dat maakt het heel gezellig!

Iedereen hier is nog steeds best moe van dit weekend (ik geef graag de berg de schuld) dus ook ik ga zo lekker slapen!

P.s. we hebben nu een fundraising gaande voor een feest voor de kinderen van de scholen waar we werken! Lees meer op https://www.backabuddy.co.za/champion/project/change-lives-make-memories als je kan doneren, hoe klein het bedrag ook is.. Dat zou geweldig zijn!

P.p.s. Baie dankie voor alle reacties! Het blijft leuk en motiverend om ze te lezen!


  • 16 Oktober 2018 - 03:29

    Christa:

    Nooit en nooit en nooit en noooooit meer!
    Maar we hebben het maar wel mooi gedaan!
    Volgende keer nemen we onze pompoms mee (met de kabelbaan) om bovenaan heel emthousiast de rest te begroeten :p

  • 16 Oktober 2018 - 13:24

    Oma Anneke:

    lieve Irene , jouw verslag over de Tafelberg gelezen . wat een stoere dames zijn jullie ,jij
    Toch ! leuk om te lezen . pas goed op elkaar en voor jullie , jou heel veel groeten en liefs van Oma Anneke . Hier alles oké .

  • 16 Oktober 2018 - 18:01

    Marjan:

    Nou Irene, letterlijk en figuurlijk een topvrouw dus, daar op die Tafelberg. Knap van je, powervrouw!

  • 17 Oktober 2018 - 12:36

    Janneke Van Triest:

    TROTS!

  • 23 Oktober 2018 - 18:52

    Fonny:

    Kanjer.... om de Tafelberg te beklimmen! Knap hoor! Ik doe het je niet na

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene Groot Nibbelink, 3e jaars student PABO. Ik studeer aan Windesheim flevoland en ga voor mijn minor voor vier maanden naar Kaapstad, Zuid-Afrika.

Actief sinds 19 Sept. 2018
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 6757

Voorgaande reizen:

20 September 2018 - 18 Januari 2019

Minor ISD Zuid-Afrika

Landen bezocht: