Halloween, zenuwachtige kinderen en coole vogels - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu Halloween, zenuwachtige kinderen en coole vogels - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu

Halloween, zenuwachtige kinderen en coole vogels

Door: Irene Groot Nibbelink

Blijf op de hoogte en volg Irene

06 November 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Mochten jullie je af vragen waarom mijn blogs er (bijna) nooit op maandag op staan, dat komt omdat wij op maandagavond heel sportief gaan dansen (meer een soort zumba, maar we noemen het dansen).

Het is november! De feestdagen (en vakantie!) komen al dichterbij, net als mijn verjaardag! Best gaaf dat ik mijn verjaardag hier ga vieren. Maar dat is (pas) de 23e, dus het duurt nog even.

Afgelopen week zijn we weer druk bezig geweest met onze projecten. Soms is het leuk, soms is het een beetje lastig en zo nu en dan heb ik helemaal geen zin meer om op kantoor te zitten.. Het leukste vind ik toch echt wel met de kinderen werken. Maar jammer genoeg is het grootste deel van de dag op kantoor.

Afgelopen woensdag was het Halloween! Er werd ons (de vrijwilligers) verteld om ons te verkleden, dat hoort immers bij Halloween. Maudi was verkleed als wandelende tak, Janneke was helemaal in het roze als Mean Girl (van de film ‘Mean Girls’) inclusief vast getapt notitiebriefje met daarop de quote ‘on Wednesdays we wear pink’ (op woensdagen dragen we roze, voor degenen die dit niet weten: dit is een bekende zin uit de film). Siep was verkleed als z’n eigen tweelingbroer, een geheim agent undercover of een student (hij was niet verkleed). Ik was verkleed als Belle (van ‘Belle en het beest’), compleet met strik gemaakt van het handvat van een plastic zakje.

Omdat er wegen afgesloten waren kon ik helaas niet naar Bongolethu.. Omdat het Halloween was heb ik ’s avonds een grapefruit (ik had geen pompoen) uitgehold en er een gezicht uitgesneden. Na iedereen in het huis gevraagd te hebben of ze toevallig een klein kaarsje hadden (nope) kwam Maudi tot de redding! Ze had een platte zaklamp die er wel onder kon. Dat zag er heel leuk uit!

Donderdag kon ik gelukkig weer gewoon naar de school toe en daar heb ik met de kinderen geoefend voor de spelling bee. Ik had wat lijstjes gemaakt met extra moeilijke woorden omdat de woorden die ik eerder had opgeschreven vaak toch nog wel wat te makkelijk bleken. Sommige woorden waren nog best lastig om te spellen, maar ze deden hun uiterste best! Ik ben in ieder geval al supertrots op ze. Nog één weekje tot de spelling bee! De kinderen worden alleen al van het idee heel nerveus en ik hoop dat ze het ver gaan schoppen.

Vrijdag ben ik samen met Janneke even wezen shoppen en zijn we ook gelijk even wat boodschappen wezen halen bij Foodlovers (deze dag was heel veel interessanter dat ik het nu laat klinken, maar als ik ieder gesprek ga opschrijven dat we hebben gehad heb ik meer tijd nodig en jullie meer thee). Op de terugweg hadden we een hele leuke Uber (taxi) chauffeur. Wij vertelde dat we altijd zo veel auto’s horen (er ligt een grote weg hier direct achter) en dat het nooit echt stil is (of donker, maar dat is een ander gesprek). Hij stelde toen voor dat we in plaats van schapen tellen voor het slapen gaan wel auto’s konden tellen. Ik moet zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb, maar dat zal vast nog wel een keer van pas komen.

Ook kwamen vrijdagmiddag Margo en Sara hier! Siep en Maudi hadden ze opgepikt bij Stellenbosch, waar de groep uit Hermanus was.

Zaterdag zijn Margo, Maudi en Janneke wezen surfen bij Muizenberg. Ik ben mee gegaan voor de gezelligheid en zodat ik foto’s kon nemen. De zee was vrij wild, dus ze besloten om toch maar even een les te nemen..

Nadat ze alle drie uitgerust waren met een wetsuit en een surfplank die bijna twee keer zo lang was als zij zelf (oké, ik overdrijf een tikje. Die dingen waren anderhalf keer zo groot) gingen ze na een korte uitleg het water in. Het was heerlijk weer, dus ik heb kunnen genieten van de zon, de mensen die een poging tot surfen deden en het prachtige uitzicht.

Die avond zijn we met elkaar (Margo, Maudi, Janneke, Siep, Sara en ik) uit eten geweest bij het Africa café. Dit is een heel gaaf restaurant waarbij ieder zaaltje versierd is als een ander land. Om de zoveel tijd word er gezongen en als je het wil kun je traditionele schmink krijgen.

Het is een soort tapas idee, want je krijgt alle gerechtjes die op de menu kaart staan (de menu kaart zit trouwens in een grote verlichte pot! Ik besef me nu pas hoe raar dit moet klinken.. Ik zal proberen een foto hieronder te plaatsen). Met gerechtjes uit allerlei verschillende landen, Zimbabwe, Kenia… Het was heerlijk! ’s Avonds zijn Janneke, Maudi, Sara en Margo nog uit geweest wat voor sommige wat later werd dan anderen..

Zondag zijn wij met z’n allen naar Stellenbosch gereden. Martin had verteld dat hij en Wouter ‘coole vogels gingen kijken’. Dat leek ons ook wel leuk, en dus hop, proppen in de auto en erheen. Nadat we allemaal een kaartje hadden gekocht (en ik een leuk gesprek had gehad met het meisje achter de kassa over Harry Potter) liepen we naar binnen. Er waren inderdaad heel veel coole vogels, maar er waren nog veel meer dieren! Hangbuikzwijntjes, een baardagaam, slangen en nog veel meer.

We kregen de kans om een slang (Houdini) vast te houden. Hij was heel lief en houdt van knuffelen! Niet iedereen was zo enthousiast over Houdini als ik.. Geen zorgen Lian, ik zal geen slangenfoto’s hieronder plaatsen. Vermijd wel even mijn Instagram.. We hebben ook nog mogen helpen met het voeren van de uilen en de vogelshow gekeken. Ook hebben we kennis gemaakt met een kraai die praat en scheld. Hij vroeg ons om onze portemonnees open te maken, dat hebben we maar niet gedaan.
Mensen kunnen de dieren ‘adopteren’ en dan een naam geven. Hierdoor had je namen als Shrek, Spike (voor een vogel? Ik vind het persoonlijk meer een hondennaam), Rushy, Carcass, Spitfire, Hedwig (!!!!!), Legolas, Dobby en mijn persoonlijke favoriet, Mr Grumpy Pants.

Aan het einde van de dag hebben we nog een stukje over het terrein gelopen. Er is ook een wijnboerderij bij waar je wijn kan proeven, een restaurant, bakkerij, picknickvelden en een winkeltje. De rest van de Hermanus groep sloot zich hier weer bij ons aan en na een heleboel knuffels moesten we helaas allemaal weer naar huis (mocht iemand het zich af vragen, iedereen is veilig thuisgekomen).
Nog een paar dagen tot de spelling bee, ik denk dat ik jullie daar heel veel over ga vertellen in de volgende blog!


  • 07 November 2018 - 11:27

    Anneke V D Weijgaert:

    Iieve Irene , altijd weer leuk om jouw berichtjes te lezen . Ik heb al vaker gereageerd maar ik denk dat mijn antwoorden niet aan komen bij jou . Ik zal hulp zoeken bij jouw Moeder of bij Ome Bart . Niet lachen daar ,,, Liefs van Oma Anneke

  • 07 November 2018 - 11:53

    Marlies:

    Lieve Irene

    Nu eens een supersnel antwoord van mij, en oma appt me net al dat ze vermoedt dat haar reacties niet aankomen maar dat doen ze dus wel! Geen trouwer lezer dan oma!
    Irene kun je nog eens uitleggen wat de spelling bee is? Een soort examen?
    En aan hoeveel kinderen geef je deze lessen eigenlijk?
    Ik heb je foto's gezien op Instagram, jij met een slang!! Dapper hoor!! Die slang knuffelen? Ik denk dat ie je wou wurgen! Als je maar geen slang in je koffer stopt als je terug komt...
    Het is wat met die wereldreizigers in ons gezin...momenteel met z'n 4en verdeeld over 3 werelddelen. Papa stuurt van hemzelf met een eng masker en samoerai-zwaard. Ieks! wel handig als jij die slang in je koffer hebt zitten.

    Nou meid, we gaan verder aftellen tot de kerst! Ik krijg steeds mails van Kaapstadmagazine, met allerlei tips. Jij ook? Staat ook steeds iets in wat er aankomend weekend te doen is. Leuk joh.
    Hier gaat alles goed. Kyra laat geregeld scheten en de kippen kakelen wel maar leggen niet meer. OJEE ik moet het kippenhok uitmesten!! Gisteren was ik te laat, toen zaten ze om 4 uur al stok de luiwammesen.
    Groetjes liefs kusknuffels en klapzoenen van je moeder!



  • 07 November 2018 - 13:14

    Roos:

    Dus daar had jij dat Keniaanse pannenkoekje gegeten! En die slang.. daar had je mij ook wel even voor mogen waarschuwen! Daar hou ik echt niet van, blegh.

    Ik moet nu weer snel aan het werk, maar wilde toch even reageren aangezien je zei dat je de reacties leuk vond om te lezen.

    Dikke kus en doe voorzichtig met die slangen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene Groot Nibbelink, 3e jaars student PABO. Ik studeer aan Windesheim flevoland en ga voor mijn minor voor vier maanden naar Kaapstad, Zuid-Afrika.

Actief sinds 19 Sept. 2018
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 6736

Voorgaande reizen:

20 September 2018 - 18 Januari 2019

Minor ISD Zuid-Afrika

Landen bezocht: