En van Hermanus naar Pearly Beach - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu En van Hermanus naar Pearly Beach - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu

En van Hermanus naar Pearly Beach

Door: Irene Groot Nibbelink

Blijf op de hoogte en volg Irene

20 December 2018 | Zuid-Afrika, Hermanus

We zijn ondertussen al weer een tijdje verder! Het gaat zo ongelooflijk snel (jaja, daar is de standaard zin weer!). We zijn hier nu 85 dagen.. Onze laatste maand gaat bijna in. (Dat was op moment van schrijven tenminste zo.. Maar aangezien we daar geen wifi hebben zijn we hier ondertussen al 91 dagen!!)

Maar eerst moet ik jullie maar eens vertellen wat er allemaal weer is gebeurt!

Sinterklaas

Ook hier in Zuid-Afrika vergeet Sinterklaas ons niet! Op woensdagavond 5 december werd er opeens op de deur geklopt! (Sara, die bij ons bleef eten was heel toevallig net even naar de wc.) Siep ging eerst kijken, maar zag niemand staan… Dus gingen Janneke en Maudi ook maar even kijken. En wat stond er voor (oké, toevallig ietsje verder van de deur vandaan, heel toevallig onder mijn raam) de deur? Een boodschappentasje! Bij nadere inspectie bleek dat hier cadeautjes in zaten, voor iedereen! Voor alle (ex-)Amy leden zat er een adventskalender in, en een klein pakketje met echte chocolade randen (ZAR=Zuid-Afrikaanse Rand, het muntgeld hier). Ook voor Sara was er een pakketje met wat lekkers!

Kerstfeest bij Just Care

De laatste dag van het jaar bij Just Care betekende kerstfeest! Dankzij een organisatie van bikers (ik ken de precieze naam niet) was er voor ieder kind een tas met o.a. een knuffel, wat lekkers, potloden, boekjes en kleren. Ze kregen extra lekkere dingen, als een soort mini kerst diner.

Er werden kerstliedjes gezongen, we hebben heerlijk buiten gespeeld en vooral veel gelachen. Ik heb afscheid van deze kinderen genomen, met de belofte dat ik ze in januari weer zie, als de school weer open gaat. Ik moet zeggen dat ik er al naar uit kijk!

Weekendje Kaapstad

We zijn afgelopen weekend een heerlijk weekendje naar Kaapstad geweest! We waren er vrijdag a en hebben die dag vooral gebruikt om te werken. ‘s Avonds zijn we met de hele groep naar Signall Hill geweest om de prachtige zonsondergang te kijken. Eten mee zodat we daar konden picknicken.. Heerlijk!

Zaterdag was voor een aantal een rustdag en een andere groep ging naar Robbeneiland. Ik heb me bij die laatste groep aangesloten bij het Waterfront (dat is het winkelcentrum waar ook de boot naar Robbeneiland naar vertrekt). Ik heb Martin geholpen bij het uitzoeken van cadeautjes voor het Sinterklaas spel dat zij gingen spelen. Wat er precies gekocht is durf ik hier eigenlijk niet te schrijven, dus daarvoor verwijs ik jullie graag door naar mijn whatsapp of Martin zelf.

Wat ik zelf vooral heel erg leuk vond was dat er puppy’s waren! Er stond een organisatie voor een asiel op het plein en je kon met de honden lopen en knuffelen. Mijn dag was helemaal gemaakt.

Op zondag ben ik samen met Wouter en Martin (met wie ik in het hostel sliep, de andere wilden meer luxe en hadden een airbnb geboekt) naar Company’s Garden geweest. We moesten weer op tijd terug omdat de huurauto’s weer ingeleverd moesten worden.

Kerstmarkt

Woensdagavond kwam Siep mijn kamer in om te vragen of ik mee ging. Eh… Waarheen? Ik had geen idee.. Maar ik had blijkbaar heel wat gemist omdat er al vaker over gepraat was. Ik heb denk ik gewoon niet opgelet.. Of ik heb een geheugen als een zeef. Misschien een beetje van beide?

Maar goed, gewoon de auto in (de rest heeft me wel even uitgelachen) en we zien het wel. We gingen naar een kerstmarkt! Het was heel erg gezellig en we hebben veel gelachen met elkaar. Ik heb er vrienden gemaakt met mensen die allerlei dingen verkochten van onder ander Harry Potter en Supernatural (een serie waar ik heel erg fan van ben).

Werken bij Dutchies

Wij kunnen thuis werken, of bij Joke, of bij Dutchies. Vooral dit laatste is heerlijk luxe, omdat je drankjes en lunch kunt bestellen terwijl je werkt. Ik heb hier de afgelopen dagen een paar keer gezeten. En ook hier ben ik een beetje uitgelachen door één van de obers.. Ik zat namelijk half onder de parasol, en aan het eind van de middag was mijn ene arm een stuk donder gekleurd dan mijn andere.. Oeps?

Verhuizing

En weer een verhuizing (houden jullie het nog bij?). Omdat het huis van de Hermanus groep verhuurd word voor de zomer (hier was even geen rekening mee gehouden...) moesten zij verhuizen naar Pearly Beach. En omdat er familie komt van Angie en Theo zijn wij (althans, wij? Alleen ik eigenlijk) ook mee verhuist.

Maudi blijft nog een paar dagen in Hermanus wonen voor haar vriend komt. Janneke en Siep gaan op vakantie, net als een paar anderen. Ik ga de 24e (nog 4 dagen!!) naar Kaapstad en heb dan ook eindelijk vakantie.

Het was wel gek, want we gaan Maudi pas weer in Nederland zien.. Zij blijft langer zodat ze nog kan reizen en neemt dus een latere vlucht terug. Voor mij (en Janneke en Siep) is ze als een zusje geworden dus het voelde heel raar om haar uit te zwaaien (of zij ons, omdat wij weg gaan). Ik woon dus nu samen met een aantal van mijn Afrikaanse nichten, ook heel gezellig!

We hebben hier in Pearly Beach best een mooi huis! Het is best groot, alleen is het wel wat oud van binnen. Het doet me een beetje denken aan een oude boerderij, wat ik ook wel weer leuk vind.

Maar omdat dit Zuid-Afrika is en dingen hier zelden in 1x helemaal goed gaan… Hadden we geen stromend water. Dat is dus lastig, want je hebt geen water om op te koken, of de wc door te spoelen. Vooral dat laatste was lastig. Maar ik hoor net dat het water het doet! Dus we kunnen vanavond gewoon lekker douchen.

We hebben hier ook geen wifi dus tegen de tijd dat jullie dit lezen zijn we een dagje verder en zit ik waarschijnlijk weer bij Dutchies te werken. Er werd vanochtend/vanmiddag al ouderwets gepuzzeld (1500 stukjes, ze zijn nog niet heel ver), en we hebben een film gekeken op Caya’s niet al te grote laptop, want er is ook geen dvd speler.

Auto pech op Caya’s verjaardag

Wat een pech, met je auto aan de kant van de weg…

Zo waren Caya, Margo en ik op weg naar Hermanus (we gingen bij Joke werken omdat we internet nodig hadden en Caya ging op vakantie. En ze was ook nog jarig…) toen opeens de auto er mee op hield.. Of nouja, opeens.. Hij deed het al niet heel erg goed meer en we besloten om bij een soort wijnboerderij te parkeren om daar even rustig te kunnen kijken. Maar toen startte hij niet meer. Foute boel, wisten we meteen.

Dat is nou niet zo heel handig, vooral niet als je nog op de weg staat. We hebben snel al onze spullen (en ik de taart, want tja, prioriteiten) gepakt en zijn aan de kant van de weg gaan staan. Een paar mensen waren gestopt om ons te helpen en twee mannen hebben hem aan de kant geduwd.

Met onze spullen zijn we bij de wijnboerderij gaan zitten en hebben we wat gedronken. Ook (papa) Just (de man van Joke, weten jullie nog?) was gebeld en hij beloofde om ons op t komen halen. Gelukkig konden we er ondertussen ook wel weer om lachen. En dan zit je daar, met een paar tassen (en in Caya’s geval ook nog met een hele grote en zware rugzak) en een taart.

Uiteindelijk zijn we opgehaald en bij Joke gebracht, waar Caya weer is opgehaald door haar taxi. Ondertussen is zij ergens heerlijk vakantie aan het vieren met haar vriend (mocht je dit lezen, veel plezier nog!!). Margot en ik hebben een andere auto (een automaat!!) meegekregen. Ik vind hem best fijn rijden, en we hebben al even geoefend in Pearly Beach (dat dorp is echt drie straten, een boel schildpassen en een pub..) en rijden met deze auto gaat best goed!

Maar ik zit nu buiten op een houten schommelbankje dit te typen, heerlijk in het zonnetje, en ik heb verder niks te klagen (tijdens de update hiervan zit ik in een Vodacom winkel omdat dit de enige plek is in de buurt (Gansbaai, dorpje verder) waar ze internet hebben)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene Groot Nibbelink, 3e jaars student PABO. Ik studeer aan Windesheim flevoland en ga voor mijn minor voor vier maanden naar Kaapstad, Zuid-Afrika.

Actief sinds 19 Sept. 2018
Verslag gelezen: 910
Totaal aantal bezoekers 6733

Voorgaande reizen:

20 September 2018 - 18 Januari 2019

Minor ISD Zuid-Afrika

Landen bezocht: