Holiday program en Lions Head - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu Holiday program en Lions Head - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu

Holiday program en Lions Head

Door: Irene Groot Nibbelink

Blijf op de hoogte en volg Irene

08 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Afgelopen week was er een ‘holiday program’ op de scholen en dus was het even anders dan normaal. Siep en ik zijn maandag naar Bongolethu gegaan. Hier hebben we eerst buiten gewacht terwijl een aantal mensen van de stichting door het township lopen om proberen zoveel mogelijk kinderen erbij te betrekken. Dit gebeurde met alle toeters en bellen! Voor de school stonden kinderen op marimba’s te spelen en toen de kinderen aankwamen liepen er verschillende mensen mee met een instrument. Siep heeft een filmpje gemaakt, ik zal kijken of ik hier hieronder kan krijgen! De kinderen krijgen allemaal een inschrijfformulier om zich (opnieuw) in te schrijven voor de after school programs.

Eerst werd er een (lange) warming up gegeven en daarna werden er spelletjes gedaan. Wij deden een soort van mee, omdat we niet helemaal doorhadden hoe het precies moest.. Als een kind af was moest hij in het midden gaan zitten. Toen bijna alle kinderen af waren werd er opeens aan ons gevraagd of we een spel wisten… Het eerste wat in mij opkwam is flinch ball. Hierbij sta je in een kring en doet iedereen zijn/haar handen op zijn rug. De persoon in het midden kan doen alsof hij de bal naar je gooit, dan mag je dus niet ‘flinchen’. Als je je handen achter je rug vandaan haalt zonder dat de bal gegooid word ben je af. Maar de persoon in het midden kan ook de bal echt gooien en dan moet je deze vangen! Doe je dit niet, dan ben je ook af.

Oké, dus dat mocht ik in het Engels gaan uitleggen aan de kinderen. En het waren er niet een paar, maar een stuk of zeventig. Het werd daarna nog een keer vertaald zodat ook de kinderen die geen Engels konden wisten wat de bedoeling was. Stond ik daar opeens in het Engels uitleg te geven aan een gymaal vol kinderen!

Er werden wat extra ballen tevoorschijn gehaald zodat we met meerdere tegelijk aan de slag konden. De kinderen hier hebben stalen zenuwen, het was heel lastig om ze af te krijgen!

De rest van de week bestond ook weer uit spelletjes en leuke activiteiten. Eén hiervan was een soort business plan maken voor een eigen bedrijfje. Ze kregen hier even de tijd voor en vervolgens moesten ze hun ideeën op het podium aan een paar facilitators, Siep en mij presenteren. Wij waren een soort jury, stelden hun wat vragen en gaven achteraf feedback.

De kinderen hadden geweldige plannen, van een sportschool opzetten tot een drankje voor als je een kater had. Vooral dat laatste werd een erg goed idee gevonden.

Aan het einde van de week was er een talentenjacht waarbij wij (Janneke, Maudi, Siep, Sam – studente uit België die hier dans studeert en danslessen geeft op Bongolethu – en ik) als jury moesten optreden. De kinderen hadden prachtige acts. Er was zang, dans, goochel trucs, een toneelstukje.. Uiteindelijk hebben de kinderen van de Foundation Phase (dit zijn de jongere broertjes of zusjes van de kinderen die al wel op school zitten. Ze komen mee omdat vaak de broer/zus op hun past en ze anders niet mee zouden kunnen doen. Deze kinderen worden dan opgevangen in een aparte klas waarbij ze was voorschoolse lessen krijgen en spelletjes doen.) de tweede prijs gewonnen! De dansgroep werd eerste!

Zaterdag zijn we Lions Head op geweest, dat is de berg naast de Tafelberg. Zwaar!! Het was misschien ook niet het slimste idee om dit in de middag te doen, het warmste moment van de dag was..
Een heel stuk hoger, een goede lading zweet en heel wat snikhete kilometers later hadden we al een prachtig uitzicht over o.a. Clifton 4th beach! Maudi, Siep en Janneke wilden heel graag door naar de top, maar ik had het intussen bloedje heet en kreeg redelijk wat ademhalingsproblemen. Dus ik ben daar bij prachtig uitzicht in een soort grot naast het pad gaan zitten terwijl de drie strijders door naar de top gingen.

Terwijl ik hier kwamen er steeds mensen langs lopen, wat best gezellig was! ‘’Up or down?’’ (ga je naar boven of naar beneden?) werd er veel aan mij gevraagd. ‘’Neither. I’m gonna sleep here.’’ (Geen van beide, ik ga hier slapen). Was veelal mijn antwoord. Sommige mensen kwamen er even lekker bij zitten om even op adem te komen/af te koelen in de schaduw. Op een gegeven moment kwamen twee meiden bij me zitten. Ze hadden allebei een shirt aan met ‘’triple mountain challenge’’ (uitdaging van de drie bergen). Ze vertelde dat ze de Deavelspeak, tafelberg en nu deze moesten lopen in één dag. Ze moesten vijf uur beneden staan! Superknap van deze meiden, vooral als ik bedenk dat ik al moeite had met alleen deze!

Er waren ook een paar mensen die hier in de buurt woonden en die hun hond mee de berg op namen. We waren hen beneden ook al tegengekomen. De hond (Sophie) kwam aangerend en rende zo bij mij de grot in. Het duurde even voor ik de baasjes hoorde roepen.. Dus ik heb toen maar snel teruggeroepen dat ze bij mij zat. Dat was best gezellig, Sophie is een heel schattig hondje (niet jaloers worden, hoor Kyra! Jij bent nog steeds de liefste hond).

Uiteindelijk ben ik ook nog aan de praat geraakt met een man en zijn zoon die hier een soortgelijk programma hebben opgezet als wij bij de Amy Foundation doen. Alleen doen zij dat op een High School (middelbare school). (Ik heb een foldertje van hem gekregen, ik zal straks even de link opzoeken! Als die hier niet in staat en je wilt het wel opzoeken, laat even een berichtje achter?)

De terugweg was een stuk koeler, wat het wel wat makkelijker maakte. ’s Avonds was iedereen goed moe, dus dat werd vroeg ons bed in.
Zondag zijn Janneke, Siep en ik naar de Hillsong kerk geweest. Dat was een hele mooie ervaring, het is een heel ander soort kerk dan die ik thuis gewend ben. Er was een live band die liedjes speelde en zong en de pastoor gaf ons zelfs nog kledingadvies (als je knieën bedekt zijn moeten je enkels dat niet zijn, als je knieën niet bedekt zijn moeten je enkels dat wel zijn. Had hij geleerd van zijn dochter). Deze kerk is iets waar ik zeker nog wel vaker heen wil! Dus familie, als jullie hier komen sleep ik jullie één zondagochtend mee (geen zorgen, ze hebben ook een dienst die pas om half 12 begint!).

Daarna zijn we teruggereden naar huis en hebben we spullen gepakt en omgekleed om lekker naar het strand te gaan. We hebben de rest van de dag heerlijk aan het strand gelegen waar we de dag ervoor op uit keken. ’s Avonds zijn we uit eten gegaan bij Tigers Milk, een restaurant dat ik iedereen aan kan raden, mocht je ooit deze kant op komen!

Ik vind het superleuk om jullie reacties te lezen (hint hint)!

Aankomend weekend komen de mensen van APD (Hermanus) en Grootbos (Gansbaai) deze kant op. Dat belooft heel gezellig te worden, ik kijk er al naar uit!

  • 08 Oktober 2018 - 18:00

    A3:

    Leuk te zien dat je je daar aardig vermaakt.

  • 08 Oktober 2018 - 19:32

    Marjan:

    Heerlijk om zo mee te genieten! Wat kun je toch leuk schrijven, Irene!

  • 09 Oktober 2018 - 06:59

    Frank Willemars:

    In korte tijd heb je al heel wat dingen gedaan, leuk om te lezen! Goed te lezen dat je gelijk aan de slag bent gegaan..(met 70 kinderen in een gymzaal)
    Af en toe zal ik op je blog kijken, maak er een goede en leerzame tijd van.

  • 09 Oktober 2018 - 11:37

    Oma. Anneke:

    Lieve Irene .Dank je wel voor jouw leuke reisverslagen . Wat kan jij toch mooi schrijven . Ik lees met veel aandacht jouw mooie verhalen . Heel leuk en wel verweg maar ook weer zo dichtbij . Ik hoop dat alles goed gaat en zorg goed voor jezelf . Heel veel liefs van Oma Anneke . En een dikke kus .

  • 10 Oktober 2018 - 19:10

    Maaike:

    Haai Irene!!
    Wat heb je het toch leuk daar in Zuid Afrika! Kan me zo voorstellen hoe het gast omdat we daar zelf geweest zijn. Ik wens je ontzettend veel plezier toe, knuffel Maaike en ook van Jorrit.

  • 11 Oktober 2018 - 07:03

    Annemiek:

    Wauw Irene, wat heb je het leuk daar...
    En knap van je hoor, dat je toch een heel eind op die berg gekomen bent, je hebt het toch maar mooi gedaan! (ik doe het je niet na, denk ik ;-)
    Geniet van al het moois en de mensen om je heen, ik kijk al weer uit naar het volgende verslag!

  • 12 Oktober 2018 - 18:15

    Fonny:

    Ha Irene,
    Ineens een spel moeten bedenken en uitvoeren is je toch maar mooi gelukt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Ik ben Irene Groot Nibbelink, 3e jaars student PABO. Ik studeer aan Windesheim flevoland en ga voor mijn minor voor vier maanden naar Kaapstad, Zuid-Afrika.

Actief sinds 19 Sept. 2018
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 6761

Voorgaande reizen:

20 September 2018 - 18 Januari 2019

Minor ISD Zuid-Afrika

Landen bezocht: