De reis en eerste indruk - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu De reis en eerste indruk - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Irene Groot Nibbelink - WaarBenJij.nu

De reis en eerste indruk

Door: Irene Groot Nibbelink

Blijf op de hoogte en volg Irene

21 September 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

We zijn veilig en wel aangekomen in Zuid-Afrika!

Zo, nu hoeft niemand zich meer zorgen te maken daarover.

Het was een lange reis, maar vrijwel alles is helemaal goed gegaan, dus dat is fijn! Gistermiddag werd er iets na tweeën nog snel even een groepsfoto gemaakt door Helen (onze landencoördinator) en iedereens ouders, waardoor we er nu zo'n 46 versies van hebben, iedere uit een andere hoek genomen.
Maar goed, daarna met z'n allen door naar de douane! Een enkele traan hier en daar, ouders die niet los konden laten, heel veel gezwaai en 'tot ziens!', 'pas goed op jezelf'', 'laat weten als je er bent!' en ''heel veel plezier!'. Door de douane en de paspoortcontrole verliep allemaal heerlijk soepel. En zo stonden wij om drie uur klaar om te boarden. Dit duurt natuurlijk altijd even, maar ook dit ging lekker soepel!

Natuurlijk lijkt dit wel wat te mooi om waard te zijn, alles dat zo soepel en makkelijk gaat.. Maar het vliegtuig had wel nog een kwartier/twintig minuten vertraging. De eerste vlucht van Amsterdam naar Doha (Qatar) duurde zo'n 6 uur. Dat is best lang, maar gelukkig kregen we ''lunch''. Zo noemden de stewardessen het tenminste, want voor ons voelde het meer als avondeten.

We mochten kiezen tussen Thaise rode curry, beef met champignons en aardappelpuree of pasta met gegrilde groenten en kip (worden jullie al jaloers? Ik had pasta, was best lekker!). Bij de curry zat ook een rode peper, wat je maar net lekker moet vinden. Alleen is het niet zo handig als deze peper verstopt zit onder je saus, waardoor je hem niet ziet en in één hap op eet. Caya had dit niet door en kwam voor een pittige verassing te staan.

De meeste van ons zijn de vlucht goed doorgekomen door wat films en series te kijken op het schermpje in de stoel voor je. En natuurlijk lekker ouderwets met elkaar praten over van alles en nog wat.
Vlak voordat we gingen landen hadden we een prachtig uitzicht over het verlichtte Doha. Omdat ik in het midden zat van de middelste rij vroeg ik aan Wouter, Siep en Martin of ze een foto wilde maken van het uitzicht. Zij zaten namelijk in de rij die bij het raam zat. Ik had alleen niet goed gekeken en had niet gezien dat mijn mobiel nog op selfie stand stond.. Dit leidde tot enkele prachtige foto's van de jongens, en ietwat wazige foto van Doha (maar ze hebben het wel geprobeerd, je kan zien hoe mooi het was! Bedankt jongens!).

Toen we geland waren weer door de bagage controle op Doha. Hierna moesten we onze volgende gate weer vinden, want we hadden maar een half uur voordat we weer moesten gaan boarden. Om bij deze gate te komen moesten we in een soort Hunger Games stijl metro mee. Maar toen waren we er ook al vrij snel, en na een snelle plaspauze konden we al snel weer gaan boarden.

Intussen was het één uur 's nachts geweest en werd iedereen wat moe. Deze tweede vlucht duurde tien uur. Ja, echt heel lang. Om half drie 's nachts kregen we avondeten (weer met een heel mooi keuzemenu) en hebben we nog wat geprobeerd te slapen. 's ochtends kregen we een ontbijtje (voor mij bestond dit uit kip met scrambled eggs) en toen waren we er eindelijk bijna!

De één met nog redelijk wat energie, de ander al redelijk gesloopt stapten we vervolgens het vliegtuig uit en konden we weer door de paspoortcontrole. Toen de koffers ophalen en afscheid nemen! Heel veel knuffels later werden de mensen van APD en Grootbos opgehaald en gingen de mensen van de Amy foundation naar Vodacom voor een Zuid-Afrikaanse simkaart (en in mijn geval, goedkope telefoon).

Hierna werd een Uber XL besteld. Terwijl we (Siep, Janneke, Maudi en ik) stonden te wachten tot onze chauffeur er was werden we constant aangesproken of we een taxi wilden. We bleven ze maar afwijzen tot onze Uber er was. De man schrok wel even van ons, want wij hadden allemaal een grote koffer bij ons en nog een kleine koffer en/of rugzak.
Na heel wat hoofdschudden en proppen pastte het toch in de auto! Onderweg kregen we al een soort mini tour van deze man en voor we het wisten waren we bij de Amy Foundation!

Hier hebben we al een rondleiding gehad, spullen uitgepakt, kennis gemaakt met iedereen en zijn we onder begeleiding van twee huisgenootjes naar de supermarkt geweest om eten voor vanavond en morgenochtend te kopen.

Vanavond gaan we allemaal lekker op tijd naar bed, en morgen doen we wat meer boodschappen en gaan we misschien de stad al even verkennen! Maandag is hier een feestdag, erfenisdag. Op deze dag herinneren en vieren de Zuid-Afrikanen hun erfgoed, de diversiteit van hun geloof en tradities en herinneren ze het verdriet van de Apartheid. Het schijnt dat er dan veel braaien (bbq's) gehouden worden, dus ik ben benieuwd!

• 21 September 2018 - 16:57

Marlies:

Wat een mooi verslag! Dat begint gelukkig allemaal goed. Haal morgen maar lekker biltong en van alles voor de braai maandag!
    Hier harde wind en veel regen...
    En een heel rustig weekend, dat was vorige week wel anders hè! Morgen lekker druiven plukken.
    Slaap lekker straks, dikke XXX

• 21 September 2018 - 17:44

John:

Geweldige belevenis!

• 22 September 2018 - 07:52

A3:

Mooi verslag.hoop dat je snel over je jetlegg heen bent.

• 22 September 2018 - 13:22

Fonny:

Wauw Irene! Wat klinkt het allemaal fantastisch! Om jaloers op te worden

• 22 September 2018 - 14:57

Renske:

Leuk Irene
    Ik ga genieten van jouw verhalen en foto's.
    Maak er een mooie tijd van.

Groeten van Renske

• 23 September 2018 - 05:22

Bart:

Leuk allemaal zeg! Veel plezier en ik hoop dat je een onvergetelijke tijd tegemoet gaat!

• 24 September 2018 - 11:58

Alice:

Super leuk verslag Irene! Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag.